نوبت دهی کلینیک بیمارستان پاوه و اراده معطوف به تحقیر / دکتر سعدی حاجی

انتقادی طنزآمیز؛

نوبت دهی کلینیک بیمارستان پاوه و اراده معطوف به تحقیر / دکتر سعدی حاجی

نوبت دهی کلینیک بیمارستان پاوه و اراده معطوف به تحقیر / دکتر سعدی حاجی

پایگاه تحلیلی خبری پاوه پرس؛ کسانی که تا کنون مجال مراجعه به کلینیک تخصصی بیمارستان پاوه را نداشته ­اند، هنوز بخت مشاهده و استفاده از غریب­ ترین نوع نوبت ­دهی پزشکی در قرن بیست و یکم را نیافته ­اند. طراحی این سیستم نوبت ­دهی چنان با ظرافت و پیچیدگی صورت گرفته است که هر گونه تغییرِ ولو جزیی در آن، ممکن است، موجبات انهدام کلی سیستم بیمارستان و چه بسا سیستم اداری- دولتی شهر را در پی داشته باشد. اگر پایِ ملاحظه چنان مصلحت سترگی در میان نبود، متولّیان امر، با وجود این همه انتقاد و اعتراض در رسانه ها و شبکه­ های اجتماعی حتماً نسبت به تغییر و جایگزینی آن اقدام می ­کردند.

هرگز در مخیله هم نمی گنجد، که چنین اصراری، به اسرار خفیه خاصی و حکمت بالغه کافی مستظهر نباشد. بارها با دوستانی که از سرِ ظاهربینی و فقط با دیدن صورت ماجرا، شائبه اراده معطوف به تحقیر ملت را از جانب مصادر این سیستم مطرح کرده­ اند دراُفتاده­ ام و با صد و ده «العیاذبالله» بر فاصله کهکشانی نیّات خُلَّص این عزیزان با چنین سوءذهنیتی ابرام کرده ­ام.

کسانی با درجه غلیظ­ تری از ژرف­نگری، تبانی کاندیداهای شورای اسلامی شهر با رؤسای مربوطه کلینیک را در تحلیل خود داخل می­کنند؛ با این توجیه که اگر وضع نوبت­ دهی کلینیک هم به درجه اعلای کیفیت برسد، دیگر چیزی برای وعده­ دادن در چنته تبلیغاتی باقی نمی ­ماند. صاحبان این تحلیل معتقدند: تنها مشکلات عمده شهر نوبت ­دهی کلینیک و معضل ناچیز ترافیک می ­باشند؛ اگر نقائص سیستم نوبت­ دهی مرتفع گردد، ضرورت تداومِ مشکلِ  ترافیک برای دفع چشم ­زخم، ایده بدی نیست.

تحلیلگران سیاسی اما، خوانش دیگری از لاینحل گذاشتن سیستم نوبت ­دهی دارند. به زعم آنها چون بعد از حل بحران هسته ­ای، اجرای طرح تحول نظام سلامت، تنها موفقیت اساسی آقای روحانی در حوزه سیاست داخلی بوده، مخالفان ایشان برای جلوگیری از مانور تبلیغاتی طرفدارانشان بر روی این پروژه، به لطایف الحیل در نهاد تصمیم گیری بهداشتی و پزشکی شهرستان پاوه(که دارای جمعیت میلیونی و تأثیرگذار در اتخابات ریاست جمهوری است) رخنه نموده و ساماندهی امر نوبت ­دهی را مخدوش کرده­ اند، تا آراء مردم را به نفع جناح مقابل هدایت کنند. استدلال این طیف تحلیلگر برای اثبات مدعای خویش شنیدنی است، آنها می ­گویند: اگر چنین نیتی در کار نمی­ بود، حل مشکل سیستم نوبت ­دهی، با وجود آن همه نیروی نخبه نابغه کارآمد، مثلاً با الکترونیکی کردن سیستم نوبت­ دهی امکان­پذیر بود. من البته چنین تحلیل هایی را ناشی از ساخت ذهنی توهم توطئه که یکی از دیرپاترین معضلات فرهنگی دامنگیر منطقه و به طور کلی کشور است، می دانم. و چنین انگیزه هایی را هم اگر امکان وجود داشته باشند جزو علل بعیده و کم تأثیر می شمارم.

برای آن دسته از عزیزانی که با سیستم نوبت دهی کلینیک پزشکی پاوه آشنا نیستند، شرح مختصر این مهم بی فایده نیست؛ کسی که بخواهد به زیارت یکی از متخصصین گرامی آن کلینیک نایل آید، باید بعد از گزاردن شتابناک دوگانه صبح، فوری با چندین آژانس تاکسی تلفنی شبانه روزی سطح شهر، تماس بگیرد، تا موفق شود یکی از آنها را مجاب کند در هوای گرگ و میش بامدادی، او را به منزل مقصود برساند. بعد از این مرحله که حدود ساعت ۶ صبح انجام پذیر است، از یکی از شهروندان محترم که فداکارانه قبل از دیگران در آن جایگاه شرف حضور یافته و ایثارگرانه به ثبت نام نوبت خواهان پرداخته، می خواهد که نام او را در ردیف متقاضیان ثبت کند.

پس از این نام نویسی فرد مختار است همانجا با تحمل سرما تا ساعت ۸ منتظر بماند و یا اگر پول اضافی برای دور ریختن داشته باشد، با کرایه یک آژانس دیگر به منزل مألوف مراجعت نماید و قبل از طلوع آفتاب برای ثبت نام رسمی یکبار دیگر در محل کلینیک حضور به هم رساند. این مرحله فرحبخش با دریافت نوبت موقت رسمی پایان می یابد و در مرحله چهارم که حدود ساعت ۴ بعد از ظهر می باشد دوباره همراه ازدحام نوبت خواهان در صف پرداخت وجه البلیط قرار می گیرد.

بعد از اینکه به سلامتی وجه مد نظر را به صندوقدار مرکز تحویل داد مطمئن می شود که ویزیت دکتر حتمی است. در مرحله پنجم که طولانی ترین مراحل است، شخص منتظر می ماند تا جواز ورود به سالن انتظار اصلی را دریافت کند. حالا در شادترین و نزدیکترین مرحله به وصال مقصود به سر می برد. و بعد از اندک مدتی وارد مطب دکتر می شود.

*لازم به به یادآوری نیست، که همه آنچه در این وجیزه گفته آمد مربوط به ساختار و سیستم نوبت دهی است و خواننده محترم را مطمئن می سازد، شائبه اسائه ادبی به پزشکان محترم و نیروی خدوم کلینیک بیمارستان پاوه در میان نیست.



۱۹ دیدگاه

    مرادی اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
    0
    1

    برخورد واعتراض مردم همه چیز را عوض می کند وبی خیالی وبی توجهی مردم وبه تبع آن مسؤولین وضع را بدتر از این هم می کند .

    رضایزدانبخش اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۸
    1
    0

    ازماست که برماست چرا؟چراخودمان راگول میزنیم چراهراتفاقی که میافتد بدنبال مقصر میگردیم چرا یعنی هر مسئولی روی دورآمد بد بود؟آیا مشکل داشت؟آیا ندانم کار بود؟نه میشه گفت بهترین مسئولارو داشتیم وداریم اگه توجه کنیم ((همه چیزرو خودمان میخواهیم وخودمان نمیخواهیم))آیاتابحال اعتراضی قانونی کردیم؟آیاتابحال چیزی که برخلاف میلمان باشد قانونی خواستیم قبول نکنیم؟آیا آیا آیا آیا!!!ا دست جمعی پیش کدام مسئول رفتیم و قبول نکرد؟ کجا حرفی زدیم و قبول نکردند؟ کجا جمع شدیم و حرف دلمان را بزنیم ونذاشتن؟مقصر خودمان هستیم خودخودمان ..

    جعفررجبی فروردین ۳۱, ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲
    0
    0

    خدایش مریض باشی بهتره تابری بیمارستان پاوه

    بهزاد حبیبی فروردین ۳۱, ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
    1
    1

    ضمن عرض سلام
    بنده هم با اینکه مسئولین درمانگاه به فکر حل معضل نوبت دهی درمانگاه نیستند مواقم و به عنوان رئیس انجمن صنفی دفاتر پیشخوان شهرستان پاوه راهکاری را نیز چندین بار خدمت مسئولین ارائه داده ام که متاسفانه از آن استقبال نشده است .
    راهکار ما دفاتر پیشخوان جهت حل این معضل ارائه سرویس نوبت دهی به صورت سامانه آن لاین در دفاتر پیشخوان شهرستان می باشد . همچنان که مستحضرید دفاتر پیشخوان در شهرستان و بخشها و حتی روستاها در حال ارائه خدمت به مردم می باشند و پراکندگی آنها به گونه ای است که برای عموم مردم قابل دسترس می باشند . در مورد سامانه نوبت دهی نیز هیچگونه مشکلی وجود ندارد و ما از سامانه های مختلفی که در اختیار داریم می توانیم آن را عملیاتی نماییم . بدین صورت که بیمار با مراجعه به دفتر پیشخوان میتواند پزشک و روز مراجعه خود را انتخاب و در روز و ساعت مقرر رسید نوبت خود را تحویل گیرد و با خیال آسوده در وقت تعیین شده به درمانگاه مراجعه نماید .
    امیدوارم که مسئولین در این مورد تجدید نظر نمایند

    هاو ولاتی فروردین ۳۱, ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
    0
    0

    با سلام و سپاس فراوان از جناب دکتر حاجی بزرگوار که سخن از دل همه ما گفتین.
    و یک پیشنهاد هم به کاندیداهای شورا که همگی در جهت مانور انتخاباتی و تبلیغاتی دست به برداشتن سنگ های بزرگی نموده اند که هیچ وقت زده نمیشوند. این مورد نوبت دهی و وضعیت بازار شهر که همشهریمان اشاره کردند به راحتی قابل پیگری و حل هستن. امیدوارم مسئولین امر توجه بیشتری داشته باشند.

    شهروند نودشه فروردین ۳۱, ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲
    0
    0

    با سلام
    اکر بنشینی و یک شکنجه انتخاب کنی که چگونه شخصی را آزار دهی همین است که بگویی برو برآیم در کلینیک پاوه نوبت بگیر آیا نمی شد ساعت ۱۱ نوبت دهی شروع می شد برای روز بعد چه اشکالی داشت در شهرها و روستاها اطراف هم به آسانی می توانستند نوبت بگیرند حالا می ماند مراجعه که در همه جا معطلی و بی ارزش نگاه کردن به مریض و همراهش است که در همه جا هست و طبیعی است چون در مملکت ما اینگونه برخوردها عادی است و یک ماده تکریم ارباب رجوع در ادارات وجود دارد که باعث آزار روحی می شود از یک طرف هولت می دهند و در هنگام هول خوردن چشمت به این تابلو می خورد و می گویی تا حال نمی دانست تکریم این است پس اگر این تابلو هم نباشد بهتر است راجع به ثبت نام اینترنتی که بعضی دوستان گفته بودند این ثبت نام اگر ۴ ساعت هم زودتر شروع شود بهتر است زیرا مسئول اینترنت قبل از باز کردن سایت برای خود و عمو مادرزن و تمام فک و فامیل نوبت میگیرد بعد سایت را باز می کند و به هر جا مراجعه کنید می نویسد ظرفیت تکمیل از آقای یوسفی که به حق درد دل مردم را در این سایت منعکس میکند و خیلی وقت ها هم باعث گشایش می شود سپاسگزارم

    همشهری فروردین ۳۱, ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
    0
    0

    باتشکر از دکتر حاج عزیزی و تمامی همشهریان انشاءالله که مسولین ببینند و چاره ای بیندیشند نه فقط به فکر ….. باشن.

    محمد فروردین ۳۱, ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷
    1
    1

    نظر برمنظر نوشتارافتادچنان مخیل ادم را برهم می زد گویا داستان رستم دستان است . شرط اغماض آن نیست که بغض درگلو گیرکند وندایی سرنیایید نوسینده عزیزندا سرداد قال وقولی راه انداخت انگارکارنوال تبلیغاتی آقای … است . با خرسندی تمام گویی را ازمیان بدر می برد ومدال افتخاربرگردن می آویزد که گویا این من است که با مدادان فرهیخته وبدور ازطمع دنیایی ازخانه بیرون زده وبه دنبال روزی خدا رسان است. هرکسی را بهرکاری ساخته اند .جیب مبارک عزیزان درراه خیرخواهی اگرگشوده می شد ومساعدتی مانند دگر دیاربرای بیمارستان خودمی نمودید وضعیت چندان نگران کننده نمی بود . پس بهترآن است خیر باشیم وراهنما . تا گزنده

    شهروند شماره 5 فروردین ۳۱, ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۹
    1
    0

    پزشکان را از سطح شهر برچیدند والا کجا مردم دوست داشتند اینقدر تحقیر شوند.بنده با ۳ نفر دیگر همراه مریضم که همگی از صبح زود برای نوبت در کلینیک حاضر شده بودیم از ۷صبح داخل ماشین تا ساعت ۵ بعد از ظهر که دکترها آمدند داخل ماشین به سر بردیم .
    ناهار را هم آنجا مصرف کردیم .حالا چه ناهاری .. .دیگر نماز و حاجات دیگر بماند
    البته ما از یک شهر اطراف پاوه آمده بودیم و خداییش این اذیت را به پای پاوه نوشتیم .واز این پس کلمه پاوه برایمات زیاد خوشایند نیست با این اذیت شدن ما از روی بی سروسامانیهایش حتی برای بیماران .مگر بیمار بدبخت چکار کرده
    آقای آدمین عزیز این مطلب را حذف نکن تا مسئولان ببینند .
    از شما متشکرم

    نودشه ای فروردین ۳۱, ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱
    2
    0

    با تشکر از دکتر عزیز که حق مطلب را ادا نمودند .

    شاهین فروردین ۳۰, ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹
    1
    1

    آقای دکتر حاجی دمت گرم
    فک کنم یه مرحله رو جا گذاشتی و اون هم مرحله ایه که صب زود از خواب پریدی آژانسم گرفتی نوبت ثبت نام اولیه و ثانویه هم شدی نوبت به شما که میرسه میگن آقای دکتر تواناییشون محدوده دیگه نمیتونن ویزیت کنن اون وقته که شمادست از پا درازتر و با قلبی مالامال از خستگی وغمو غصه به خونه برمیگردی.
    من نام این مرحله رو میزارم ،مرحله ناامیدی

    ناشناس فروردین ۳۰, ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۷
    1
    0

    جناب آقای حاجی
    با سلام و تشکر از متن انتقادی تون
    انشاالله موجب اصلاح بشه.
    خواستم یادآوری کنم که این نکته رو هم تو متن از قلم انداختی.
    در مرحله سوم ممکن است تلاش شما به دلیل اعلام تکمیل ظرفیت فلان متخصص نافرجام بمونه و فردا از مرحله صفر به امید رسیدن به مرحله ۵م بعد از بررسی دلایل شکست تلاش مجدد را شروع کنی.

    پیشنهاد:
    یک سیستم اینترنتی نوبت دهی رو میشه با هزینه ای پایین(شاید ۲ تا ۳ میلیون) راه اندازی کرد. میشه هزینه شو از مردم و خیرین در یک مراسم فراهم کرد.

    سوره هراله فروردین ۳۰, ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
    0
    0

    احسنت به اقای دکتر حاجی عزیز
    بنده امروز صبح رفتم واقعا دلم به حال خودم و مرد و زنی که اونجا بودند سوخت که با چه مشقتی از راه دور و نزدیک آمده بودند و یک نفر از مردم داشت اسامی رو در یک کاغذ یادداشت میکرد تا ساعت ۸ که کارمندان کلینیک آمدند
    پیرمرد و پیرزن در سرمای بهاری میلرزیدند پشت در بسته وای به حال سرمای زمستان
    به راستی که جای تاسف دارد

    همشهری فروردین ۳۰, ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
    0
    0

    من هم روزشنبه ساعت ۵صبح جهت گرفتن نوبت بایک آژنس به درمانگا مراجع نمود بااین که هوابارانی وسردبودیک ازروستای منصورآقای آمده بود برای نوبت اسامی می نوشت ساعت ۵صبح من ردیف ۵۰بودم محیط درمانگان هچ گونه لامپ روشن نبود سرپنانبود پیرجوان زن مردزیرباران وبعض ازروستاهای دورنزدیک بعضی درباینگان نودشه نوسودوبخش مرکزی بخش شاهوتاساعت ۷.۳۰ شخصی بنام آقای میرانی آمد درب درمانگاه بازکرد وهم داخل شدیم تاساعت ۸صبح آیااین کاردرعصر کامپوترودهکده جهانی درست وصحیح است جناب آقای یوسفی ومدیران محترم سایت های محل خواهشمنداست جهت تهیه گذارش ساعت ۵ صبح زحمت کشیده به درب درمانگاه بروید ویک مصاحبه ازمرد انجام دهید باسپاسوتشکرموفق باشید

    ناشناس فروردین ۳۰, ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
    1
    0

    سلام اقای یوسفی اگه امکان داره لطف کنید از وضعیت جاده نوسود به پاوه گزارش تهییه کنید شاید جناب شهریاری یه کم به خودش بیاد ممنون
    .
    .
    مدیریت سایت:
    انشاء الله

    شهروند فروردین ۳۰, ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
    3
    1

    اقای حاجی شماکه اینقدرخوب مینویسین ودغدغه مشکل بیماران رادارید نیازی به این صغری وکبری نبود زحمتی میکشیدی باهمکارای پزشک عمومی برنامه وتصمیمی مناسب برای این مشکل میگرفتین یااینکه پزشکان عمومی همت کنند وادامه تحصیل دهندوباگرفتن تخصص مشکل این شهرراحل کنند به شرطی همچون دکترفتاحی بمانندوبرای مردم خودخدمت کنندخداحفظش کنداین جراح زبردست مجرب رابرای این مردم

      سیروان فروردین ۳۰, ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
      0
      0

      شهروند جان دکتر حاجی پزشک عمومی نیست

    F فروردین ۳۰, ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
    1
    0

    سلام
    من حدود دو سه ماه پیش در همین کانال اطلاع رسانی پاوه پرس مشکلات و کاستی های نوبت دهی ذکر کردم و لازم نیست دوباره یادآوری کنم همه میدونن چه مشکلات عدیده ای دارد،بعضی پارتی دارن حتی به خودشونم زحمت نمیدن نوبت براشون فراهم میشه و تعداد کثیری محبورن پیاده از روستا و اطراف پاوه برا یه نوبت صب زود بیان اونم اگر بهشون نوبت برسه،
    واقعیت اینه شهر ما بدونه صاحبه،مسئولان دلسوزی نداره همه بفکر خودشون هستن الکترونیکی کردن نوبت دهی انقد پیچیده و سخت نیست شهر ما اخر دنیاس ،شهر ما امار و ارقام درستی نداره از مغازه دار بگیری تا تعمیرکار ماشین ،وسایل برقی، تا یه دست فروش میوه هر کی واسه خودش یه نرخی میزاره،شهر ما شهر گران فروشان معروف هست تعجب نکنین چرا بازارچه ها مرزی و مغازه ها خلوتن ،تعجب نکنین میوه ها رو دست فروشنده ها بمونه و بگنده، شهر ما به ظاهر امور صنفی داره،شهر بی کلانتری و شهر بی صاحب؛ مردم در فشارن وضع معیشیتی مردم روز به روز بدتر میشه.هر چند که امیدی نیست درست بشه اما امیدوارم از این بدتر نشه.
    .
    .
    مدیریت سایت
    دوست عزیز ضعف هایی وجود دارد وکسی منکر آن نیست، اما خیلی از کسبه ی محترم انسان های شریفی هستند واز خیلی از مناطق دیگر ارزانتر به فروش می رسانند
    انتظار می رود مسئولین محترم شبکه بهداشت به ندای مردم گوش دهند ، چرا بعداز گذر بیش از یکسال هنور نتوانسته اند در راستای خواست مردم گام بردارند تا این همه نارضایتی از کلینیک به وجود نیاید
    اگر چه پیوسته نظراتی می آیند که با توهین و…همراه است ومجبور به حذف آنها هستیم
    وقتی آدمی از یک موضوع نگران باشد آن را تعمیم به جاهای دیگر می دهد بنابراین انتظار دارد که در این خصوص تصمیمات مقتضی اعمال گردد تا موجبات رضایتمندی مردم را در پی داشته باشد.

    مریض بی خاصیت فروردین ۳۰, ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
    1
    0

    ما منتظر نقد و بررسی شما هستیم…واقعا متاسفم برای …. … …. که اصلا چیزی به اسم تکریم ارباب رجوع در قاموس آنان وجود ندارد واقعا اگر کسی گذرش به کلینیک بیفتد حتما جز تحقیر چیزی عایدش نمی شود تو رو خدا به خاطر ده هزار تومان پول کمتر ببینید چه بلایی بر سر این مردم که نیاوردید

نقد و بررسی

مهمترین اخبار