مقایسه عملکردی شورای دورسوم وچهارم در یک شاخص عملکردی

مقایسه عملکردی شورای دورسوم وچهارم در یک شاخص عملکردی

مقایسه عملکردی شورای دورسوم وچهارم در یک شاخص عملکردی

پایگاه تحلیلی خبری پاوه پرس؛ درگیرودار انتخابات، نامزدهای انتخاباتی به دلیل عدم اشراف برامکانات واختیاراتی که قانونگذار برای شوراهای اسلامی شهرو روستاها وضع می کند، با دادن وعده هایی سطح توقع شهروندان را بالاتر ازحد متعارف ارتقاء می دهد و در واقع خویش را درخط مقدم مطالبات مردم می گذارد، مطالباتی که بعضاً انجام آن با توجه به ظرفیت ها و بسترهای موجود فراتر از توان نماینده مجلس ویا استاندار است و همین نیز در ادامه کافی خواهد بود تا علیرغم تلاش مضاعف ، نتایج اقدامات انجام گرفته آنگونه که شایسته وبایسته است به چشم نیاید.

به هرحال شورای شهر پاوه از نظر عملکردی علیرغم مشکلات عدیده ای که پیش روی آن بود توانست نمره ی قابل قبولی را کسب نماید، البته این توصیف شعاری نیست و قطعاً مصداق های عینی فراوانی دارد که درنوبت های بعدی به تناوب بدان پرداخته می شود. هرچند که شورای شهر پاوه به دلیل یکسری توانمندی های بالفعل و بالقوه سطح انتظارات جامعه را به نوعی بالا برده بود، اما باید بپذیریم به دلیل عدم هارمونیک بودن مجموعه تصمیم سازان نتایج حاصله نمی توانست بیشتر از این رضایت بخش باشد.

علی ایحال برای تشریح بیلان فعالیت های کارکردی مجبور به ارائه ومقایسه ی داده های آماری هستیم، تا ذهنیتی در مخاطب شکل گیرد، اما بیان عددی کمیتی به تنهایی نیز نمی تواند تمایزی آشکار را برای مخاطب نشان دهد به همین منظور برای آنکه مفهوم و موضوع مورد نظر را روشن تر از قبل نشان دهیم لاجرم مجبور به مقایسه هستیم، مقایسه نیز معمولاً بین دو یا چند پدیده صورت می گیرد که از هر نظر قابل مقایسه باشند.

دراین شرایط برای سنجش کارکردی، نمی توان شورای شهر پاوه را با شورای جوانرود، نوسود و یا …قیاس نمود چرا که به دلیل عدم تشابهات فی مابین، این قیاس قیاسی مع الفارق می باشد. براین اساس بهترین راه نشان دادن کارکرد این دوره، با دور قبل و یا در سالهای آتی با این دوره خواهد بود و این قیاس به منزله زیرسوال بردن کارکرد سایر عزیزان در دوره های قبل نبوده و نیست.

دراین گزارش به دلیل اینکه تراز مالی سال ۹۵ مهیا نگردیده برای مقایسه عملکرد شورای دور سوم و چهارم به یکسال ماقبل اتمام فعالیت هر یک از شوراهای مورد نظر می پردازیم. ( البته اینکار را در نوبت بعدی به تفکیک سالهای مورد نظر ارائه خواهیم داد)

قبل ازهرچیز لازم به یادآوری است که بودجه شهرداری های کل کشور ازطریق کمک های بلاعوض دولت و مشارکت های مردمی (اخذعوارض) ومنابع دراختیار (درآمدهای پایدار) تامین می گردد. دراین راستا اعتباراتی که به حساب شهرداری ها واریز می گردد بیشتر از محل: کمک های بلاعوض عمرانی استانی، تبصره سه ماده ۴۱، تبصره ۲ ماده ۳۹(ارزش افزوده تهران)، بندالف ماده ۳۸(ارزش افزوده استانی) می باشد.

با بررسی اسناد ومدارک مثبته، اعتبارات دولتی واریزی به حساب شهرداری پاوه در سال ۱۳۹۰ ( ۱٫۸۷۷٫۷۵۶٫۱۸۹ تومان ) را با مبلغ حاصله از کد درآمدی ۷۰۰۰ فروش اموال منقول و غیرمنقول … (۶۴۶٫۱۰۰٫۰۰۰ تومان ) جمع نمائیم در مجموع مبلغ معادل (۲٫۵۲۳٫۸۵۶٫۱۸۹ تومان) به دست می آید حال اگر این رقم را از بودجه عملکردی شهرداری پاوه در آن سال ( ۴٫۰۵۰٫۸۰۰٫۰۰۰ تومان ) کسر نمائیم فعالیت شهرداری پاوه تقریباً معادل یک میلیارد و ۵۲۷  میلیون تومان خواهد بود. ( اشتباهی در درج بودجه عملکردی سال ۹۰ شده بود که  ضمن پوزش اصلاح گردید)

این رقم نشان می دهد از مجموع صددرصد بودجه شهرداری پاوه در سال ۱۳۹۰ معادل ۶۲٫۳ % اعتبارات دولتی و فروش اموال بوده است و شهرداری پاوه تنها ۳۷٫۶  % درآمدزایی داشته است.

لکن این محاسبه در سال ۹۴ شورای دور چهام (شورای فعلی ) به شرح ذیل است.

مجموع اعتبارات تخصیصی سال ۹۴ شهرداری پاوه  ۲٫۴۴۳٫۸۰۸٫۲۴۰ تومان را اگر با کد ۷۰۰۰ فروش اموال منقول وغیر منقول …که معادل ۱۹ میلیون وسیصدهزار تومان جمع نمائیم مبلغی معادل ۲٫۴۶۳٫۱۰۸٫۲۴۰ تومان به دست می آید. اگر نسبت این مبلغ را به کل بودجه عملکردی شهرداری پاوه درسال ۹۴ ( ۷٫۲۶۴٫۱۰۰٫۰۰۰ تومان ) بسنجیم متوجه می شویم از کل بودجه شهرداری پاوه ۳۳٫۹ % درصد آن اعتبارات دولتی و ۶۶ درصد آن درآمد کارکردی شهرداری پاوه می باشد. این آمار و ارقام نشان می دهد  شهرداری پاوه در سال رونق اقتصادی کشور تنها موفق به کسب درآمدی معادل  ۳۷٫۶ % بوده این درحالی است که این رقم درسال ۹۴ علیرغم رکود حاکم معادل ۶۶ درصد می باشد.

اگر شهرداری پاوه شیوه وعملکرد گذشته را پیشه می نمود در شرایط فعلی ودر کمتر از  ۴ ماه دچار ورشکستگی می گردید؛ در بررسی آماری یک درصد نیز تاثیرگذار خواهد بود، قطعاً این آمار مقایسه ای پیام های متواتری را برای اهل بصیرت و آگاه به مسائل نشان می دهد.

برای تنویر افکار عمومی واهمیت موضوع به توضیحات سخنگوی وزارت کشور استناد می نمائیم، که درکمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تشریح ترکیب منابع درآمدی شهرداری ها گفت: به طور کلی ۵۰ درصد بودجه شهرداری های کشور از محل ساخت و ساز تأمین می شود. دکتر سامانی در همین زمینه افزود: در حالیکه عوارض نوسازی به عنوان پایدارترین و سالم ترین منبع درآمدی شهرداری ها در مباحث برنامه ریزی و مدیریت شهری مطرح می شود، فقط ۲ درصد از منابع درآمدی شهرداری های کشور از این محل تأمین می شود.

هنگامی که شهروندان اطلاع داشته باشند  که اعتبارات دولتی این دوره نسبت به قبل تا سقف یک سوم کاهش یافته و علاوه بر آن شاهد رکود کشوری در زمینه ساخت وساز بلاخص در پاوه هستیم و از طرفی سایر عوارض درآمدی تنها ۲ درصد اعتبارات شهرداری را تامین می کند، آنگاه به اهمیت واقعیت موجود پی می بریم که در چنین شرایطی این تراز مثبت کار چندان سهل وساده ای نبوده است. در اینجا می طلبد از مجموعه عوامل موثر وتاثیرگذار، شهرداران وقت، پرسنل خدوم شهرداری، حمایت های همه جانبه مسئولین امر و همراهی های همیشگی شهروندان میسر و ممکن نمی بود.



۵ دیدگاه

    حامی نادم اسفند ۲۱, ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
    0
    0

    در هر سمتی که هستیم و هستید ارائه آمار کار و خوب و مقبولی است و نتایج مثبتی را به همراه خواهد داشت. این شورا هم در حال اتمام است و الان بعد از گذشت حدود ۴ سال یک گزارشی را ارائه داده اند گزارشی که قرار بود هر ۶ ماه ارائه شود اما الانش هم بد نیست. اقایان شورا در این چهار سال چه اقدامی صورت گرفته که وجهه تمایزش با دوره های قبل به وضوح دیده شود ؟؟؟؟ چه اقدامی صورت دادید به غیر از گزارش سفرهایی که قریب به ۷۰ درصد آنها بدون نتیجه و مابقی هم قول هایی داده شده باشند یا نه . ممنونیم از آماری که ارائه کردید اما چه خوب بود که کد های درآمدی رو هم ذکر می فرمودید که این بودجه از کجا تامین شده ؟؟؟از فروش املاک و مستغلات بوده یا از جریمه ها و افزایش بیرویه عوارض و یا اط زریق سرمایه گذاری و … ممنون میشیم که اعلام بفرمایید البته در صورت تایید نظر .
    راستی پیاده رو هایی رو که درست کردید بر روی آنها قدم زده اید؟؟ انگار دارید یکی از قطعات ارکست افراد مشهوری چون یانی ، موزارت رو گوش میدی واقعا شاهکار کرده اید پیاده روی به صرف موسیقی

    .
    .
    مدیریت سایت:
    نظر آن ارجمند متین وقابل احترام می باشد چشم حتما اینکار انجام می گیرد.
    درخصوص موزائیک فرمودید، دوست عزیز کاش نقدی را متوجه بازاریان محترم می نمودید که خیلی ها حاضر به تعطیلی مغازه خود نبودند
    اینکار برای آنان بود اما کمترین همراهی داشتند البته بعضی از آن عزیزان نه همگی ، وقتی بتون آن خشک نشود وروی موزائیک حرکت نمائیم طبیعی است که درجای خود تثبیت نمی شود…..

    شاهو اسفند ۱۹, ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
    1
    0

    همیشه داده های آماری غلط و بی پایه و اساس به این شهر لطمه زده است. بجز موزائیک های از کف زمین جدا شده در مسیر میدان مولوی به فلکه چکار کرده اید. حقوق کارگران شهرداری را تمام و کمال نمی دهید. مبلغ جریمه ها را چند برابر نموده و ساخت و ساز را در شهر به حداقل ممکن رسانده اید. اگه درآمدی هم در شهرداری بوده ناشی از سرمایه‌گذاری پایدار شورای دوره سوم می باشد. کارخانه آسفالت، سنگ شکن و ماشین آلات هم مربوط به دوره سوم شورا می باشد. اجاره دکه ها چطور؟ آیا مال دوره چهارم است. بس است دیگر.لازم به ذکر است که افزایش درآمد شهرداری به غیر از موارد مذکور ناشی از افزایش بیش از حد تعرفه های درآمدی شهرداری در دوره چهارم بر اثر فشار مضاعف بر مردم وصول گردیده استع

      مدیریت سایت اسفند ۱۹, ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
      0
      0

      کاک شاهو جان سلام
      ذکر چند نکته در ادامه لازم به توضیح است ، اول اینکه ارائه گزارش بار حقوقی دارد .نمی توان بدون سند ومدرک حرفی را به کرسی نشاند. این زمان پایان دوره شورای چهارم است وباید پاسخگوی کارکرد خویش باشیم ، کارکردی که مستند به مستندات است.
      قطعاً ارائه این گزارش خوشایند جمعی نیست و طبیعی است که با واکنش هایی همراه باشد ، هرچند قصد ورود به گذشته نداریم اما لاجرم برای بیان وضعیت موجود باید قیاسی رفتار کنیم واین خود سبب می گردد علی رغم میل باطنی به مواردی استناد گردد.
      منکر کارکردهایی در دوره های گذشته نیستیم واعتقاد نداریم که تمام کاری که در این دوره نیز انجام گرفته مطلوب نظر عموم مردم باشد .
      اما جالب خواهد بود که بررسی فعالیت این دو دوره را دریک نشست علنی با حضور جمعی از معتمدین داشته باشیم ، بلاخره ما وظیفه داریم نکات مثبت را یادآور شویم وپذیرای نقدهای دیگران هم باشیم ، به هرحال سعی خواهیم نمود تمام مکالمات را بدون دغل وتصرف به قضاوت مردم نهیم .
      در اینجا از همه ی عزیزانی که مدعی ادعای خاصی اند درخواست می نمایم دریک محفل دوستانه به بررسی امور درگذشته وحال بپردازیم به این امید این چراغ راهی برای آینده باشد تا با تاسی از این رویه خطاهای خود را به حداقل ممکن برسانیم.

    کاوه یزدانبخش اسفند ۱۸, ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
    0
    1

    بسیار عالی نشان دادن آمار در هر جامعه‌ای گویای همزیستی سالم و رو به دموکراسی بودن آن جامعه است،تقدیر از عزیزانمان در ادوار گذشته، امیدوارم شورای آینده دارای هماهنگی بیشتر و دقت بیشتری باشد…

    شهروند پاوه اسفند ۱۸, ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
    0
    1

    درود بر شما بخاطر روشن گری و ارائه ی آمار و ارقام

    قشر تحصیل کرده نمی تواند فقط به حرف مردم و گفته ها و شنیده ها کفایت کند …بلکه ارائه ی آمار و ارقام است که کارنامه ی هر بخشی را روشن میکند

نقد و بررسی

مهمترین اخبار
  • ماموستا ملاقادر قادری در سن ۷۰ سالگی مفتخر به کسب دانشنامه دکترا شد

    پایگاه تحلیلی خبری پاوه پرس؛ عصر روز سه شنبه (18 مهر 95) ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه در محل شورای برنامه ريزی مدارس علوم دينی اهل سنت تهران، از رساله ی دکترا (سطح چهار) خویش با عنوان احوال شخصیه ...

    ۲۰ مهر ۱۳۹۶
  • سوران پیری: دیوان را نمی‌توان یک ساز سنتی دانست

    پایگاه تحلیلی خبری پاوه پرس؛ کافیست چند دقیقه‌ای در کنار سوران پیری بنشینید تا شیفته و عاشق ساز دیوان شوید. تسلط کاملش بر روی ساز، سرعت بالای انگشتانش در موقع نواختن، شناختش از این ساز و بسیاری چیزهای دیگر توجه ...

    ۱۹ مهر ۱۳۹۶
  • شما را بخدا مردم خسته اند / همایون رشیدی

    پایگاه تحلیلی خبری پاوه پرس؛ سالهاست در تب وتاب خودی وغیر خودی تنمان رنجوده و روانمان آشفته گشته ،روزها وهفته هاست در تلاطم کاستیها و نبودهاونداریها مینالیم و همچنان چشم براه دستی که یاورمان باشد وکلامی که تسکینمان دهد اما ...

    ۱۸ مهر ۱۳۹۶