محمد (ص) از نگاه بیگانگان / احمد حکیمی

محمد (ص) از نگاه بیگانگان / احمد حکیمی

محمد (ص) از نگاه بیگانگان / احمد حکیمی

پایگاه تحلیلی خبری پاوه پرس؛ کینه تاریخی مشترک یهودیت و مسیحیت نسبت به اسلام از یک سو و کج فهمی و کج اندیشی و تأویل به دلخواه عده ای از مسلمانان و دریغ، رویکردها و عملکردهای مخالف آموزه های قرآنی آنان از دیگر سو، سبب شده است که امروزه جهان اسلام هدف توطئه ها و تهاجمات بسیار خطرناک دشمنان خود قرار گیرد.

 

تهاجمات بی سابقه و در هردو شکل سخت افزاری و نرم افزاری، آنچه که به این جنگها که به صورت ظاهر هدفش مبارزه با افراط گرائی و به مفهوم کلیشه ای اش جنگ با تروریزم است، بعد تازه‌ای می‌دهد، مشارکت روز افزون دولت ها و ارتش های حاکم بر سرزمین های اسلامی می باشد. به بیانی ساده کشتار مسلمانان به دست مسلمانان! کمتر از یک سال بعد از تشکیل ائتلاف جهانی با شرکت بیش از ۶۰ کشور و به رهبری آمریکا، برای مقابله با دولت اسلامی [داعش]، به پیشنهاد [مارشال] سیسی رئیس جمهور مصر [کسی که بالاترین درجه نظامی را نه در میدان نبرد با دشمن، بلکه به پاس کشتار مردم بی سلاح و روزه دار خود در میدان های «رابعه عدویه» و «النهضه» قاهره در سال ۲۰۱۳، خودش به خودش لقب مارشالی داده است] قرار است شورای امنیت اجازه دخالت نظامی خارجی را در کشور لیبی صادر کند، تا شاید افتخار رهبری این شکل برادرکشی را به او بدهند!

 

به فرمان ایشان در روز ۲۰۱۵/۰۲/۱۶ نیروی هوائی مصر به انتقام کشته شدن ۲۱ نفر مسیحی مصری بی‌گناه توسط گروه داعش که خود عملی جنایتکارانه و شدیداً محکوم است، ناحیه ای را در خاک لیبی بمباران کرد. البته حاصل این عملیات قهرمانانه! نه کشتن عاملان جنایت، که به خاک و خون کشیدن عده‌ای آنهم بی گناه، از جمله سه نفر کودک بوده است.

 

در این اوضاع و احوال حساس و بسی نگران کننده و در عصری که رسانه ها به جای انسان ها فکر می کنند و بسیاری از واژه ها و مفاهیم رایج، وارونه بکار می روند و داوری ها بدور از انصاف صورت می گیرد، جا دارد گزیده هائی از نوشته های شماری از نویسندگان با انصاف غیرمسلمان و بیشتر مسیحی و از دیار غرب را درباره اسلام و پیام آور بزرگوارش، به قصد روشنگری و به ویژه خطاب به نسل جوان مسلمان، از کتاب «محمد (ص) پیامبر شمشیر نیست» نوشته علیمراد فراشبندی انتشارات اسلامی ۱۳۵۸ نقل کنیم:

 

اسلام و قائد عظیم الشأن آن از دیدگاه بیگانگان صفحات ۱۲۲-۹۷

 

۱- دکتر گوستاو لوبون مورخ معروف فرانسوی می نویسد: در دنیا کمتر مذهبی پیدا شده است که به قدر اسلام در قلوب پیروانش نفوذ و اقتدار داشته باشد.

 

۲- توماس کار لایل فیلسوف معروف انگلیسی می نویسد: امروز یکی از بزرگترین ننگها است که کسی از مردم این دوره به مطالبی گوش دهد که محمد دروغگو بوده است و بر ما است که بر علیه این اقوال بی‌معنی و خجلت آور قیام نمائیم.

 

۳- مستر و لیز دانشمند بریتانیایی می گوید: اگر بگویند اسلام را تعریف کن، می گویم «تمدن».

 

۴- کنت هنری دوکاستری نویسنده منصف فرانسوی در کتاب «اسلام افکار و اندیشه ها» اکاذیب و تهمت‌های ناروا و مغرضانه کشیش های متعصب و مغرض را با برهان و منطق رد کرده است.

 

۵- ژان ژاک روسو [فرانسوی]، دین مقدس اسلام را دین کامل، دینی که در هر دوره با مدنیت و تمدن عصر سیر می کند و نیز حضرت محمد (ص) را پیامبر و فرستاده خدا و قرآن را کلام خدا می داند.

 

۶- جان دیون پورت محقق بصیر و منصف مسیحی در کتابی به نام «عذر تقصیر به پیشگاه قرآن و محمد نسبت ها و تهمت های کشیش های متعصب و نویسندگان لجوج مسیحی را با دلیل و منطق رد و عقیده و ایمان محمد را از شوائب سوءظن و ابهام مبرا دانسته است.

 

۷- لرد بیدلی دانشمند معروف می نویسد: …. محمد دارای طمأنینه و وقار و خصائص بی شمار مخالف با تمام خرافات و موهومات بود و بشر آن روز و امروز احتیاج به یک راهنمای بزرگی داشته و دارد تا به سرمنزل سعادت و حقیقت ابدی برسد.

 

۸- بورس ورث اسمیت در کتاب «محمد و مسلمانی» به عظمت شخصیت پیامبر اسلام اذعان نموده، او را پیامبر حقیقی از جانب خدا می داند.

 

۹- مونتگرمی وات در کتاب «محمد پیامبر و سیاستمدار» می نویسد: رجحان و برتری نظامی محمد نبود که مردم را به سوی او جلب می کرد و آنان را به قبول وی وا می داشت، بلکه آنچه مؤثر بود، مقام پیامبری او بود.

 

۱۰- م ساواری محقق معروف فرانسوی در کتاب خود به نام «محمد ستاره ای که در مکه درخشید» می‌نویسد: محمد بن عبدالله یکی از شخصیت های ممتاز جهان بود که با داشتن خصال و استعداد بی‌مانند یک جامعه عالی انسانی بوجود آورد… اخلاق و عاداتی پسندیده داشت، یکتاپرستی را رواج داد، فرماندهی لایق و توانا و کاردان و باتدبیر بود. انسان دوست و بامحبت بود. دارای حس شفقت و کمک به زیردستان و حمایت از مستمندان و اغماض از بزه کاران بود. هزاران فضایل و ملکات انسانی به پیروان خود آموخت. سازمانی انسانی تشکیل داد و به تمامی بدبختی های قوم خود خاتمه بخشید.

 

۱۱- دکتر ریتین مورخ معروف می گوید: محمد آئینی آورد که برای هر نژادی مناسب است، با هر عقلی موافقت دارد و عقول بشری در هر پایه از مدنیت باشد، از آن بی نیاز نیست.

 

۱۲احمد حکیمی– مستر جون ری فنیزات انگلیسی می گوید: محمد بزرگترین خیرخواهان بشریت است و ظهور او نشانه یکی از عالی ترین عقول در تمام عالم می باشد. و اگر آسیا بخواهد به فرزندان خود افتخار کند سزاوار است که به این رادمرد بزرگ و بی مانند جهان افتخار کند. البته یکی از ظلم های شدید است اگر بخواهیم حق بزرگواری این مرد را ادا نکنیم.

 

۱۳- دکتر سموئیل رویمو می گوید: پیامبر مسلمین بدون تردید از بزرگترین پیشوایان دینی و مصلحین بی‌مانند و از دانشمندان فصیح و بلیغ عالم و در عین حال یک فرمانده شجاع و فداکار بوده است.

 

۱۴- لوئی توماس آمریکایی می گوید: محمد پیامبر عرب اول کسی بود که وحدت ملی عرب را عملی نمود و آن قبایل را زیر یک پرچم گرد آورد. در هنگام ظهور نه تنها عربستان بلکه سراسر جهان منتظر ظهورش بودند.

 

۱۵- جرجیس سال انگلیسی می گوید: محمد بهترین و نیکوترین اخلاق را داشت و کاملاً برعکس آن بود که دشمنانش او را معرفی می کنند. او منزه از هر بدی و پلیدی بود و برای اصلاح اخلاق بشر قیام کرد.

 

۱۶- ث. ل. دانشمند شهیر هندی می گوید: ای محمد پیامبر برحق که نیروی بی مانند تو از مصدر جلال خداوندی و عالم غیب و ابدیت سرچشمه گرفته است … من با کمال فروتنی در برابر عظمت تو سر فرود می‌آورم.

 

۱۷- برنارد شاو فیلسوف مشهور انگلیسی می گوید: … من معتقدم دین او [محمد] یگانه دینی است که با تمام ادوار زندگی بشری مناسب می باشد و قابلیت آن را دارد که هر نسلی را به خود جلب کند. اما من پیش بینی می کنم که اروپا در آینده دین محمد (ص) را قبول خواهد کرد. آثار آن از الان نمایان است. در قرون وسطی روحانیون دین مسیح یا بر اثر تعصب و یا بواسطه نادانی، اسلام را به بدترین شکل معرفی کرده بودند. من تاریخ زندگی او را مطالعه کرده ام و بر من محقق شده است که از دشمنی با مسیح منزه است. ما باید محمد را نجات دهنده بشریت بدانیم و من معتقد هستم اگر شخصی مانند او متصدی حکومت جهان امروز شود بطور قطع مشکلات آن را حل خواهد کرد و صلح و آرامش و سعادت را که جهان کمال احتیاج به آنها دارد فراهم خواهد آورد. خوشبختانه در قرن نوزدهم عده ای از دانشمندان اروپا مانند کارلایل و گوته و گیبون به ارزش حقیقی دین محمد پی بردند و بر اثر آن تحول عجیبی در اروپا نسبت به دین اسلام بوجود آمد. ولی در این قرن اروپا علاقه شدیدی نسبت به دین محمد از خود نشان می دهد و شاید در قرن آینده به آن معتقد شود.

 

۱۸- لوترون استوارد مورخ معروف آمریکائی می گوید: برای اثبات عظمت اسلام همین بس است که با این همه موانع و مشکلات باز هم روز به روز حقایق خود را در جهان آشکار می سازد.

 

۱۹- پرنس ژوبوائی پورکنیز دانشمند ایتالیائی چنین اظهار نظر می کند: … آغاز تمدن اسلام از بدو پیدایش پیامبر اسلام شروع شد در صورتیکه تمدن اروپایی ششصد سال پس از مسیح خودنمائی کرد، و این عظمت اسلام را می رساند.

 

۲۰- لادین انفلین گوبولد خانم انگلیسی می نویسد: اسلام به تمام معنی یک قانون بی نقص اجتماعی است که هرگز از بین نمی رود. چون اصول آن با مبادی تمدن و منطق عقل مطابقت می نماید.

 

۲۱- کنت دوگوبو مسئو دانشمند آلمانی در کتاب «سه سال در آسیا» می نویسد: اسلام یک دین پاک و منزه از هر عیب و نقص برای بشر آورده است.

 

۲۲- امیل دو منگ هام فرانسوی می نویسد: اسلام دل های باختر و خاور را با ندائی رسا تکان داد و چنان در قلب و نهاد بشر فرو رفت که تاریخ چنان نهضت و انقلابی را به خاطر ندارد.

 

۲۳- ویل دورانت فیلسوف معروف آمریکائی می گوید: تاریخ صدر اسلام نشان داد که اسلام چقدر برای اینکه اجتماعی را از نو بسازد و پیش برد توانا است، دین محمد شریف و متکی بر توحید و کامل و بی نظیر است.

 

۲۴- ادموند بورگ انگلیسی می گوید: قانون محمد قانونی ضابط و جامع از برای کلیه افراد بشر از پادشاه و رعیت است و یافت نمی شود هرگز مثل آن قانونی در جهان.

 

۲۵- ژدوال می گوید: اسلام در آفریقا خدایانی را که از چوب و سنگ تراشیده و پرستش می نمودند، و آدم خواری و قربانی نمودن انسان از قدیم معمول بود به کلی از بین برد.

 

۲۶- مونتسکیو در «روح القوانین» می گوید: نظرات حضرت محمد (ص) بسیار صحیح بود و دستگاه سیاسی خود را به نیکووی ترتیب داد و مادام که طرز حکومت او در میان جانشینانش برپا بود، مملکت اسلامی به خوبی اداره می شد.

 

۲۷- مستر بریل رئیس دانشکده حقوق وین می گوید: بشریت بوجود محمد (ص) افتخار می کند که با وجود درس ناخواندگی در چهارده قرن قبل توانست قانونی بیاورد که ما اروپائیان سعادتمند خواهیم بود اگر پس از دو هزار سال به اهمیت آن پی ببریم.

 

۲۸- دریبر آمریکائی در کتاب «جنگ میان علم و دین» می گوید: آن دم که ما در کتابهای مسلمانان به نظریات علمی برخورد می کنیم، که برای ما تازگی دارد، زیرا هرگز درباره آنان چنین گمانی نداشتیم که نتایج علم امروز را در کتابهای دیروز آنان دریابیم.

 

۲۹- ولتر دانشمند معروف فرانسوی می گوید: دین اسلام وجود خود را به جوانمردی های بنیانگذارش مدیون است. در صورتیکه مسیحیان با کمک شمشیر و تل آتش دین خود را به دیگران تحمیل می کنند … پروردگارا کاش تمام ملت های اروپا روش ترکان مسلمان را سرمشق قرار می دادند.

 

۳۰- بانو دکتر واگلیری استاد دانشگاه ناپل ایتالیا می گوید: چه علت دارد که با وجود آزادی های زیادی که در کشورهای اسلامی، به افراد غیرمسلمان داده شده، در برابر آثار و علائم محسوس ضعف و انکسار دین، در سالهای اخیر کیش اسلام پیوسته در آسیا و آفریقا پیشرفت می کند. امروزه نمی شود گفت که شمشیر فاتحان راه را برای نشر اسلام صاف می کند، چه نیروی معجزه آسائی در این دین نهفته است؟ چه نیروی ذاتی از اقناع و ارضاء با این دین ممزوج شده است؟

 

محمد (ص) پیامبر شمشیر نیست صفحات ۱۲۲-۹۷

 

سرانجام آیا بهتر نیست که عقلا و تصمیم سازان و دولتمردان حاکم در جهان غرب در کشمکش های خود با افراط گرائی و نبرد با تروریزم نشأت گرفته از آن، این قاعده پذیرفته شده را که «به جای مبارزه با معلول به دنبال علت باید رفت»، برای یک بار هم که شده به کار گیرند؟

 

به توفیق خدا به این قضیه خواهیم پرداخت.

 

احمد حکیمی، پاوه اسفند ۹۳



۱۵ دیدگاه

    عاشق اسفند ۱۴, ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
    0
    0

    نگاراجسمت ازجان آفریدند/ زکفرزلفت ایمان آفریدند/جمال یوسف مصری شنیدی/تورانیکی دوچندان آفریدند /خیلی خیلی جالب بود متشکر آقای حکیمی لطفابازهم درباره مسایل مختلف بنویس چون شمامعلمان باتجربه گلهای سرسبداین منطقه هستید

    ناشناس اسفند ۱۳, ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
    0
    0

    بسیار لذت بردیم اقای حکیمی. انشاءاله خداوند عمر با عزت وسلامت به شما عنایت بفرماید. درود بر پیامبر رحمت (ص).

    انسان کُرد اسفند ۱۲, ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۵
    0
    0

    با سلام خدمت دست اندرکاران این سایت غنی و جناب اقای حکیمی استاد بزرگوار

    بسیار از مطلب زیبا و کامل و غنی شما سرخوش شدم. انقدر که چند بار این بیانات افراد مختلف را در مورد پیامبر اعظم مان خواندم. با سپاس بسیار فراوان از جناب اقای حکیمی که با توجه به پیشینه قوی تاریخی که دارند، این بیانات را برای ما گرداوری نموده اند. حضور افرادی چون استاد حکیمی مایه افتخار جامعه کرد است.

    راجع به انتقاد جناب “قسه ی سوور” باید عرض کنم که ایشان هم از دید خودشان نظر داده اند و به نظر من، بی احترامی نکرده اند. اما من فکر میکنم به جای توجه به تقاوت دو کلمه بیگانه و خارجی، به معنا و مفهومی که نویسنده قصد بیان ان را داشته بیشتر توجه کنیم. متاسفانه توجه بیش از حد ما انسانها به موارد حاشیه ای همیشه باعث دور ماندن ما از مسائل اصلی شده است. مطلب اقای حکیمی بی نقص بود. واقعا یک بار از روی مطلب خواندن، کافی نیست.

    انشاء اله مستدام و برقرار باشید.

      قسه ی سوور اسفند ۱۲, ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
      0
      0

      انسان کرد عزیز!
      آنچه من در موردش صحبت کردم، حاشیه نبود؛ بلکه (عنوان مقاله) جناب آقای حکیمی بزرگوار بود.

    ناشناس اسفند ۱۱, ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵
    0
    0

    سلا م اقای حکیمی ممنون اززحمات شمااجرکم عندالله

    غریبه ی آشنا اسفند ۱۱, ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۴
    0
    0

    نکته بین عزیز!
    توصیه میکنم که اسمی رو که انتخاب کرده اید رو عوض کنید، چرا که باید نکته بین تر میبودید و با مسئله ای که جناب قسه ی سوور بیان نموده موافقت میکردید که جای بسی تأمل بیشتر دارد.

    عرفان زمردی اسفند ۱۰, ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
    0
    0

    الهم صل علی محمد و علی آل محمد
    خوشتر آن باشد که‌ سر دلبران
    گفته‌ آید در حدیث دیگران
    با تشکر از استاد عزیز جناب آقای حکیمی

    ابراهیم یوسفی اسفند ۸, ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
    0
    0

    شعر : محمد شمع خلوت گاه معراج * محمد بر سر پیغمبران تاج @ چراغ افروز بزم اهل بینش * طراز کارگاه آفرینش @ صلی الله علیه و علی العارفین بمعارف کماله آن رسولی اعز و اکمل که آفتاب , تاج مرصع خود را هر روز صفایی تازه میدهد که مگر به وسیله آن دست آویز در خدمت ار آبرویی تواند افزود و ماه خود را به شکل هلال جلوه میدهد که شاید او را نعل سمندگردون خرام نماید و گاهی خود را به صورت بدر می آراید که بلکه منجوق علم مهر توامش را سزوار آید . و این خلعت خداوندی به عبدی از ملایک افزون و وعلت غایی امتزاج عالم آب و خاک بود و وعده آن رب جلیل در اعتلای نام آن رسول خوبیها و مهربانی ها (ورفعنا لک ذکرک ) . شعر : عالم به اقطاع ان او , نزل بقا بر خوان او …فیض رضا بر جان او ایزد تعالی ریخته . نگاه و باور اندیشمندان و فیلسوفان و تاریخ نگاران و جامعه شناسان تاریخ و …. نه فقط به صرف شنیدن نامی و یا خواندن خصلتی از خصایل والای آن شریف نبی (ص) که ماحصل تحقیق و بررسی موشکافانه و تجزیه و تحلیل سالها زمام داری و قدرت و سیاست و حسن تدبیر آن جناب و خدمت آن رسول به بشریت و تعالی اخلاق و مهربانی بوده است که مایه تامل منکران و معاندانش و مایه ایمان بیشتر و خوش حالی دوستانش میگردد .

    کلیان اسفند ۸, ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷
    0
    0

    اینکه حضرت محمد(ص) بزرگ است جای بحثی نیست ، اینکه دیگران به بزرگی اش رأی دهند قابل توجه می باشد.
    تشکر آقای حکیمی مطلب زیبایی بود.

    شهروند اسفند ۸, ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴
    0
    0

    مطلب خوبی تنظیم نمودی، دست مریزاد جناب آقای حکیمی عزیز

    فرهنگی اسفند ۸, ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
    0
    0

    جناب قسه ی سوور
    سلام
    شما باید به مفهوم وپیام نوشته توجه کنید ، نباید نوشته وزحمت عزیزی را به همین سادگی زیر سوال بریم
    چرا که بیگانه وخارجی و… خیلی با هم تفاوت ندارد. وقتی انسان نوشته ای را می خواند خودبه خود به معنی کلمه در آن جمله پی می برد

      قسه ی سوور اسفند ۸, ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳
      0
      0

      آقای فرهنگی! همین که میگوئید بیگانه و خارجی.. با هم تفاوت ندارد، یعنی {وجود دارند}، اما تفاوت دارند. مگر معنی جمله شما چیزی غیر از این میشود؟
      بگذارید مثال بزنم. در زبان ما به فرد غیر بومی در اصطلاح، بیگانه میگوییم، در حالی که در زبان فارسی به همان فرد، غریبه میگویند. اگر بیگانه را آقای حکیمی به معنای اصطلاحیش گرفته، کار درستی نکرده است. چون در یک متن رسمی که جنبه دفاعی هم گرفته (ایشان از یک فکر دفاع کرده اند) تک تک واژه ها مهمند. علی الخصوص از طرف یک فرهنگی بازنشسته. (که به شخصه احترام ایشان را بر خود واجب میدانم چرا که صمیمیت را در چهره شان دیده ام).
      همین نیز که گفته اید آدم خود به خود در فحوای کلام متوجه معنی میشود، یعنی شما هم متوجه اشتباه (ولو سهوی) ایشان شده اید.
      من فقط میخواهم بگویم احترام به تمام اندیشه ها به اصطلاح نیچه، شایسته یک ابر انسان است. اما این مانع نمیشود که همه چیز را هم بدون کم و کاست قبول کنیم.
      و جناب نکته بین! یا معنی تمام جملات مرا فهمیده ای، و من نیز وارد جزئیات نمیشوم. چون به اندازه کافی توضیح داده ام و دیگر لازم نیست که بگویم ماست سفید است! یا متوجه نشده ای و قصد داری که وارد مبحثی چالش برانگیز شوم که لازم است به عرض برسانم من این کار را نخواهم کرد.
      (تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل).

    فرهنگی اسفند ۸, ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
    0
    0

    غربی ها اگر عنادی داشته باشند طبیعی بنظر می رسد اما درد مسلمان کشی بسی سخت تر است، سیسی وامثالهم مسلمان نیستند، آنهائیکه انسان را می کشند مسلمان نیستند . به هرحال جناب استاد حکیمی مطلب جالبی بود تشکر

    قسه ی سوور اسفند ۸, ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
    0
    0

    جناب حکیمی!
    متعجبم که این همه دانشمند بزرگی که زنجیره وار گفته هایشان را در تعریف از اسلام ذکر کرده ای (بیگانه) خوانده ای! تصور کنید اگر این (بیگانه)ها نبودند ما اکنون به چه میزان از خود و از این همه اندیشه که هر روز تولید میشود، بیگانه بودیم.
    چگونه است که آنها بیگانه اند و ما که مسلمانیم و از اسلام تهی شده ایم، قوم و اقربا هستیم؟
    واژه بیگانه زمانی به کار میرود که میان خود و دیگری تمایزی عمیق و تضادهای ذاتی داشته باشیم. با ناآگاهی (نه مظلق) در خصوص چیزی یا کسی وجود داشته باشد؛ که به گمان من اکثر این روشنفکران یا دانشمندانی که نام برده اید در این تعریف نمیگنجند، چرا که بالذاته روشنفکر یا دانشمند نه تضاد و نه تمایزی میان هیچکدام از مثلا ادیان یا تئوریهای اجتماعی ندارند و نباید هم داشته باشند چون در غیر این صورت نه روشنفکرند، یا فیلسوف و نه دانشمند! آنها نقادان و اندیشه سازان اند.
    سوال اینجاست که اگر آنها (بیگانه)اند چگونه از نظرات و جملاتشان استفاده میکنید؟!
    احتمالا منظورتان از واژه بیگانه همان (خارجی) یا همانگونه که اشاره کرده اید (غیر مسلمان) بوده است. به نظر من شایسته بود کلمه دیگری جایگزین میکردید. و دیگر اینکه اشاره کنم همین که نام آنها را ذکر کرده و از آنها نقل قول کرده اید به صورت ضمنی اذعان به بزرگیشان کرده اید، چرا که هرگز از یک بی سواد یا کم اندیشه سراغ تفکرات عمیق را نمیگیرید. پس واژه بزرگان اندیشه شاید (اشاره میکنم شاید) به جای بیگانه، مناسب تر بود.
    و چه خوب شد که از رسانه و نقش آن گفتید. توصیه میکنم دوستان نظرات ژان بودریار تئوری پرداز فرانسوی را در مورد رسانه بخوانند. (کافیست در گوگل نام وی را جستجو کنید). او در یکی از نوشته هایش به نقد از رسانه هامیگوید: جنگ خلیج فارس رخ نداد (منظورش جنگ اول خلیج است)، بلکه تنها رسانه ها آن را ساختند! (اشاره کنم که نقد روی تفکرات این شخص هم زیاد است، بر فرض آنگونه هم نباشد که او میگوید، اما همین کافیست تا با دقت به اطراف نگریسته و در مقیاسی دیگر مصادیق دیگری پیدا کرد) آری، رسانه ها فضای قرن حاضر را در انحصار دارند و به هر سو که بخواهند میبرند، پس میان هجمه های خبری به سان بازیچه این فکر و آن سبک و یا این سیاست و آن تبلیغات، گم نشویم.
    (عذر میخواهم که مطلب طولانی شد)

      نکته بین اسفند ۸, ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
      0
      0

      کاشکی بجای بازی با کلمات اصل مطلب را مورد نقد و بررسی قرار میدادی جناب قسه ی سوور !

نقد و بررسی

مهمترین اخبار