برای اصلاح ابرو، چشم را کور نکنیم؟! / سلام خسروی

برای اصلاح ابرو، چشم را کور نکنیم؟! / سلام خسروی

برای اصلاح ابرو، چشم را کور نکنیم؟! / سلام خسروی

پایگاه تحلیلی خبری پاوه پرس؛ شهر پاوه با توجه به نعمات فراوان خدادادی می توانست هم اکنون از زیباترین و بهترین شهرهای غرب کشور باشد اما متاسفانه به دلیل عدم اعمال مدیریت شهری هوشمندانه نه تنها نتوانسته از ظرفیتهای طیعی استفاده کند بلکه اندوخته های پیشینیان را هم از دست داده است. نگاهی به اتفاقات پیرامونی در دو دهه اخیر در منطقه نشان می دهد که ترجیح منافع شخصی و گروهی بر منافع عمومی پاوه را از جهات مختلف در بن بست قرار داده است یکی از این بن بستها موضوع ترافیک شهر می باشد که می بایست چاره اندیشی شود.

 

ترافیکترافیک شهر پاوه به عنوان پدیده ای ناموزن و آزار دهنده برای هرشهروند و مسافری که وارد شهر شود ملموس وقابل تجربه است. ساختار توپوگرافی شهر امکان هرگونه مانور جهت بازطراحی معابر و شکستن بن بستهای ترافیکی را از منظر درون شهری منتفی می نماید. کاهش بار ترافیکی از طریق کاستن از تعداد خودروهای وارده شده به شهر یکی از اقداماتی است که می تواند تا حدودی بارترافیکی شهر را کاهش دهد.

 

تجربه تطبیقی نشان می دهد که ساخت کمربندی در اطراف کلان شهرها وشهرهای صنعتی می تواند عامل موثری در کاهش بار ترافیکی بوده واثرات جانبی زیانباری را هم برای شهر مورد نظر به دنبال نداشته باشد، اما همین تجربیات نشان می دهد که شهرهای کوچک و بخصوص مبتنی بر اقتصاد بازرگانی و توریسم در صورت احداث کمربندی ممکن است دچار رکود عمده در بازار ودر نتیجه به حاشیه رفتن و اضمحلال تدریجی شوند.

 

چند سالی است که موضوع احداث کمربندی برای شهر پاوه از جانب متولیان محترم امر در دستور کار قرار گرفته و مطالعات اولیه برای احداث آن نیز انجام شده است که بر اساس آن مقرر گردیده تا کمربندی پاوه از مسیر سریاس در امتداد ارتفاعات پشت روستای خانقاه در ضلع جنوب غربی شهر به جاده نوسود متصل گردد. بعنوان یک شهروند و نیز در سمت شهردار پاوه در جلسات مختلف مخالفت صریح خود را با این پروژه اعلام نموده و باور دارم که این اقدام شهر پاوه را در انزوای کامل قرار داده و مصداق این ضرب المثل خواهد بود که برای اصلاح ابرو چشم را کور کرده ایم.

 

چرا که قطع ارتباط شهر پاوه با مسیر تردد بازار و مرز شوشمی، پاوه را برای همیشه از همه قابلیتهای توسعه ساز مرز نشینی محروم خواهد کرد واقتصاد نیمه جان شهر را علیل تر خواهد نمود.

 

پیشنهاد جایگزین که می تواند هم از بارترافیکی شهر به طرز محسوسی بکاهد وهم آثار زیانبار کمربندی را به دنبال نداشته باشد احداث رینگ شهری در مسیر ضلع شمالی شهر با هزینه ها و تخریبهای بسیار کمتر و افزایش بازدهی مناسب تر می باشد. اگر متولیان امر از مسیر روستاهای شمشیر تا چورژی متناسب با پتاسیل های موجود در ارتفاعات بالا دست اقدام به احداث جاده ای جدید وامتداد واتصال آن به جاده جدیدالاحداث بالا دست شهر پاوه واتصال آن به جاده نوسود در نزدیکی روستای نوریاب نمایند ضمن اینکه از بار ترافیکی شهر می کاهد بهترین مسیر جهت توسعه گردشگری ایجاد خواهد شد.

 

این مسیر هم هزینه های بسیار کمتر مالی وهم تخریب بسیار کمتر محیط زیست را به دنبال دارد و نه تنها عامل رکود در شهر پاوه نیست بلکه یک اقدام توسعه ساز خواهد بود.

 

بدیهی است که شهرداری پاوه همچنان که قبلا هم مخالفت خود را با احداث کمربندی اعلام نموده نمی تواند بی تفاوت از کنار این مهم بگذرد لذا در این مرحله نیز از عموم متولیان امر استدعا دارد تا با بازنگری مجدد بررسی این پیشنهاد را در دستور کار قرار دهند تا بیش از این شرمنده فرزندان و نسل های آینده نباشیم.

 

پاوه



۲۳ دیدگاه

    محمد رحمانی،خیابان ارامگاه مرداد ۱۳, ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰
    0
    0

    جناب اقای خسروی جدیت وپشتکار جنابعالی در توجه به تمام نقاط شهر قابل تحسین است .انشاالله خداوند توفیق خدمت بیشتر به مردم درادامه مسولیت رابه شما مدیر توانمند ودلسوزعنایت فرماید.

    کرمانشاه مرداد ۱۳, ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۴
    0
    0

    یادم هست شاید بیست و سه سال پیش دبیر جغرافیای دبیرستان ما اگر اشتباه نکنم جناب اقای … معتقد بود پاوه به شکل و جغرافیای موجود توان و ظرفیت جمعیت بیش از سی هزار نفر را نخواهد داشت و امروز پاوه ان مرز را گذرانده است و براستی شکل زندگی امروز در پاوه نیازمند راهکارهای جدیدی است . بجای نگران بودن از در حاشیه افتادن پاوه فرصت دیدن زیباییهای متفاوت و بی نطیر پاوه به گردشگران ان بدهید . بعنوان شهردار و شورای شهر بیش از این اجازه ندهید چشم انداز بی نظیر شهر از وحدت تا سراب هولی پشت ساختمان های بلند ساخته شده سالهای اخیر گم شود ! وبه عنوان مثال من پیشنهاد می کنم پارکی وسیع و زیبا بالادست جاده کمربندی فعلی دره نیشه مثلا تا صد متر از سطح جاده و تا سراب هولی ساخته شود . تا گردشگران واقعی شهر پاوه را ببینید و قص علی هذا

    سلام خسروی مرداد ۱۲, ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳
    0
    0

    ضمن ادای احترام به همه بزرگوارانی که اظهار نظر نموده اند هدف اول اطلاع رسانی به شهروندان محترم است تا بعنوان متولیان اصلی شهر در جریان اتفاقات پیرامونی باشند هدف دوم بررسی بیشتر وارائه نظرات کارشنانه تر که تا حدودی هم این اتفاق افتاد اما احداث کمربندی به شکلی که تمام ترددهای مرزی را از داخل شهر پاوه حذف کند قطعا اسیبهای جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت مثال شهر صحنه به خوبی این واقعیت را نشان خواهد داد جهت اطلاع دوستان اگر کمربندی در مسیر اولیه یعنی ارتفاعات آتشگاه به سریاس اجرایی شود پاوه به آتشگاه کشیده نخواهد شد بلکه شهری جدید در امتداد جاده متولد خواهد شد و……… شهرداری از کیان شهر پاوه دفاع می کند

      کرمانشاه مرداد ۱۳, ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۵
      0
      0

      جناب اقای شهردار
      دیدگاه اینجانب با جنابعالی در مورد شهر صحنه کاملا متفاوت است . انچه از شهر صحنه خارج شده است الودگی و صدای ناهنجار ماشین های سنگین می باشد ، ترافیک غیر ضروری است . ولی دربند صحنه هنوز هم هر هفته میزبان هزاران نفر گردشگر است . دانشگاه بین الملل علوم پزشکی صحنه افتتاح شده است و دانشگاه ازاد ان نیز در سطح مناسبی است . در چند کیلومتری ان نیز کارخانه های ذوب اهن و ایران خودرو در حال ساخت می باشد . باور کنید صحنه امروز یکی از بهترین و اباد ترین شهرهای استان است .اما اقای شهردار نگران نباشید اگر هم شهر جدیدی ساخته شود انهم پاوه خواهد بود . و شاید راهکاری برای توسعه شهری باشد که مسافران فراوانی ابه ان وارد و از ان خارج می شوند و جایی برای ارمیدن و نشستن نمی یابند .

    محمدفاضل ضیایی مرداد ۱۲, ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
    0
    0

    با عرض ادب و احترام خدمت جناب استاد لهونی
    و دیگر کاربران عزیز؛
    گزینه های مطرح شده از جمله عبور کمربندی از سه راهی باینگان به حوالی روستای دشه و نیز گزینه عبور ان در جوار روستای خانقاه و گلال و نیز گزینه مسیر قلادزه و یا گزینه استفاده از تونل در سراب هولی و بسیاری گزینه های دیگر هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود می باشند.
    همچنانکه جنابعالی هم به خوبی واقف هستید انتخاب گزینه برتر بایستی توسط تیمی متخصص و پس از تعریف تمامی گزینه های محتمل و در نهایت انتخاب گزینه برتر صورت گیرد.
    همانگونه که قبلا نیز اشاره گردید در این راستا مطالعات جامع علمی مبتنی بر اطلاعات صحیح لازم بوده و ارزیابی فنی، اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و … گزینه ها و انتخاب گزینه برتر نقطه ضروری می باشد

    چا پاوه ای اصلا مرداد ۱۲, ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
    0
    0

    باسلام خدمت شهردار محترم واعضای شورا جا دارد از زحمات شما تشکر وقدردانی کرد افای خسروی ما ملت پاوه به صداقت حضرت عالی ایمان دارییم همانطور شهر حال وهوای تغیرات می دهدخواهش که از شما داریم دلسرد نشوید کار خودتان را انجام دهید قطعا خداوند پشت وپناهت است ما می دانیم اعتبارات نداری ولی به مدیریت حضرتعالی باور داریم با دست خالی هم ویتوانی کار بکنی ولی همین که از زمانی شما تشریف اورده ای حتی ۱سانت زمین نفروخته یامغازه ای ان شااله وضع خوبتر خواهد شد همین که در شهرداری اطاقت بر روی همه همه مراجعی باز است برای ما کافی است

    svdhs مرداد ۱۲, ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
    0
    0

    متاصل از هر اقدام و غرق در وادی رویاها

    محمدفاضل ضیایی مرداد ۱۲, ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱
    0
    0

    با عرض سلام مجدد
    هر چند که اتخاذ تصمیم نهایی در خصوص موضوع مورد بحث نیازمند انجام مطالعات همه جانبه براساس اطلاعات صحیح می باشد اما بطور کلی می توان گفت:
    در امتداد بلوار اصلی شهر (و تقریباً هم ارتفاع با آن) و در حوالی سه راهی بیمارستان می توان با احداث تونل تا در نیشه و از انجا تا سراب هولی و سپس از سراب هولی تا حوالی منتها الیه بالا دست باغات میرآباد به اجرای کمربندی اقدام نمود.
    این مسیر دارای مزایای زیر است:
    – عدم تخریب محیط زیست بدلیل احداث بیش از ۹۵ درصد مسیر در زیر زمین؛ ضمناً با توجه به اینکه مسیر مورد نظر در تراز بالاتر از سراب هولی قرار دارد لطمه ای نیز به این چشمه وارد نخواهد گردید.
    کاهش هزینه های اجرایی: به دلیل زیرزمینی بودن مسیر، تملک اراضی و باغات لازم نبوده و در نتیجه هزینه تملک به میزان بسیار زیادی کاهش می یابد. ضمنا با توجه به استفاده از تونل در این گزینه (طول سه تونل مورد نظر در مجموع کمتر از ۳ کیلومتر می باشد)، طول مسیر به میزان زیادی کاهش می یابد که این عامل ضمن کاهش هزینه های سوخت و … در دوره بهره برداری، در دوره اجرا و سرمایه گذاری اولیه نیز سبب کاهش هزینه ها به میزان بالایی خواهد گردید.
    – نزدیکی مسیر مورد نظر و داشتن خروجی های متعدد ( در دره نیشه، سراب هولی و …) سبب خواهد شد کمربندی ارتباط خود را در بالاترین سطح با شهر دارا بوده و پاسخ مناسبی جهت شائبه های مطروحه در خصوص منزوی شدن شهر با احداث کمربندی خواهد بود.
    – از دیگر مزایای این گزینه، قابلیت اجرای آن در چندین فاز با توجه به وضعیت اعتبارات خواهد داشت. به عبارتی مسیر پیشنهادی این قابلیت را دارا بوده که می توان در حداقل سه دوره نسبت به اجرای آن اقدام نمود. بدلیل وجود خیابان (در حال حاضر) در مجاورت مسیر، می توان مثلاً در فاز اول فقط مسیر سراب هولی تا سردره را اجرا و در سالهای بعد براساس اولویت بندی به اجرای فاز های دیگر پرداخت.

      برهان لهونی مرداد ۱۲, ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۹
      0
      0

      باسلام واحترام:
      پیشنهاد جناب مهندس ضیائی تفاوت محسوسی با پیشنهاد دلسوزانه شهردار محترم دارد (محدودیت هایش نسبت به مزیت ها کمتر است)!!!
      احداث تونل از حوالی سرب هولی تا انتهای باغات میراآباد (سمت شاهو) گره کور احداث جاده ی کمربندی پاوه را می گشاید ؛ برای قسمت اول نیز می توان گزینه های مختلفی در نظر گرفت !!! به نظر اینجانب درقسمت بیمارستان تا سراب هولی تعریض وروزمینی ماندن کمر بندی با توجه به منظره وچشم انداز زیبا،کم نظیر و فوق جذاب شهر پاوه (ازسراسر کمربندی فعلی)حتی با هزینه بیشتر (گرچه کمتر ازهزینه تونل خواهدشد) بسیار توجیه پذیر تر است !!!
      چنانچه ضروری باشد؛ می توان با احداث زیر گذر وروگذر از مسیر غرب پارک روبروی دادگستری پاوه ،هم جوار غربی بازارچه مرزی ، مسیر جاده جدیددرچیله به سمت خانقاه و بیار،(فعلا راهی وجوددارد) با:حداقل خسارات به فضای سبز ومحیط زیست راه کمربندی مورد اشاره را به نیمه راه کمربندی پیشنهادی مشاور (روبروی دوریسان در بیار )نیز متصل کرد !!!(مهندس مهدی عبدی عزیز در جریان است وچنانچه شهر به سمت شمشیر توسعه یابد مسئله محدودیت ورود کامیون به داخل شهرنیز با این اتصال منتفی خواهد بود)
      علاوه بر آن: گزینه پیشنهادی مشاور نیز: در صورت اصلاح مسیر کوله واتصال آن به غرب شهر پاوه ودشت حسینخان (با توجه به جمیع جهات) گزینه مقبولی است؛که: از نظر سهولت اجرا ،سرعت اجرا ،هزینه به مراتب کمتر ، ارتقای نوع جاده (درآینده) و چشم انداز فوق العاده زیبا
      {به قول کرمانشاه (در کامنتش) منظره بسیار زیبای پاوه وروستاها وطبیعت منطقه از این مسیر برای دیدن هدفمند شهر پاوه رغبت هدفمند فوق العاده زیادایجاد می کند} و همچنین بررسی های مشاور طرح :توجیه پذیری زیادی دارد !!!!
      (انشاالله به خاطر ابرو چشم کور نشود …،هرگز درنگ نشود و هوشیار باشیم؛ که : بهانه ای برای پاک کردن صورت مسئله وتغیر دیدگاه اصلی بدست کسی ندهیم ؛که: مرز شوشمی…. !!!!!

        خانقاهی مرداد ۱۳, ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۳
        0
        0

        سلام،ممنون از نظر کارشناسانه شما کاک برهان.راستش وقتی این مطلب رو خوندم پیش خودم فکر کردم افراد مدیر و باتجربه ای مثل شما چه نظری راجع به این موضوع دارند،خیلی خوشحالم که اینقدر دلسوزانه و با وسواس، باوجود بازنشستگیتون، مسائل منطقه رو از طریق اینترنت و این سایت ها دنبال میکنید،پاینده باشید

    کرمانشاه مرداد ۱۲, ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹
    0
    0

    انها که بویژه در فصل بهار به ارتفاعات اتشگاه رفته باشند منطره زیبای شهر پاوه ، روستاهای اطراف و باغ های سرسبز و زیبای ان را در ذهن خواهند دید .بنابراین دوستان عزیز
    ۱- کمربندی برای عبور وسایل نقلیه سنگین خارج از شهر پاوه حیاتی است .
    ۲- با دیدن ان منطره های زیبا – بجای بی نظمی و وضعیت ناخوشایند فعلی درون شهر رغبت به دیدن هدفمند پاوه بیش از پیش خواهد بود .
    ۳- عبور جاده از شمال بالادست شهر در منطقه کوهستانی حس دیداری ناخوشایندی بوجود خواهد اورد که البته ای حس با نگاه از روبرو بسیار زیبا و ماندگار خواهد بود .
    ۴- پیشنهاد اینجانب احترام به نطر کارشناسی و بجای نگاهی کوتاه مدت ، برنامه ریزی بلند مدت رر این زمینه می باسد .

    شهروند مرداد ۱۱, ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
    0
    0

    سلام وخسته نباشید خدمت همه وجناب شهردار.اززحمات وتلاش شماخیلی سپاسگزاریم.واقعاوبه معنای واقعی کلمه دلسوز وکوشا هستید.احسنت

      ج شهروند مرداد ۱۲, ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۴
      0
      0

      سلام:
      در مورد شخص شهردار وعزیزان شورای شهر…بسیاری منکرش نیستیم و بدون اغراق قدرشان را می دانیم اما : این پیشنهاد (با تاکید بر هدف غیر قابل گذشت وحیاتی آن) تجدید نظر ۱۸۰ درجه ای می طلبد!؛ زیرا: به شکل پیشنهادی فعلی نه عملی است نه اقتصادی و نه متناسب با هدف اصلی… اگر عملی هم بشود از آن بالا کسی پاوه را به چشم نمی بیند چه برسدبه ورود به بازار شهر! مگر آنکه: پاوه را به بیدمیر وبانی مران(سردره) منقل کنیم ومگرهای دیگر!!!
      با اطمینان عرض می کنم ؛که : به خوبی قابل حل است اما همدلی و…می خواهد!!!

    روستایی مرداد ۱۱, ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
    0
    0

    مسیر پیشنهاد شده برای کمربندی بهتر است و همانطور که مهندس ضیایی هم گفتند می توان از تونل استفاده کرد یعنی از حوالی سه راهی بیمارستان تا دره نیشه و از انجا تا سراب هولی و از انجا تا سردره از تونل استفاده نمود که طول مسیر هم کوتاهتر می شود

    قاضيان مرداد ۱۱, ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
    0
    0

    جناب شهردار محترم تمرکز ادارات، بانکها،مطب اطباء وحتی داروخانه ها در یک مسیر کوتاه حتماً باعث مشکلات ترافیکی میشود مثلا در محل داروخانه خانم حسنی قبلاً ترافیک بسیار کم بود ولی حالاچه ؟تمرکز زدایی یکی از راهای رفع ترافیک است وشهرداری برای این کار باید برنامه خاصی داشته باشد این موضوع کمربندی چورژی به نوریاب احتیاج به یک برنامه ویژه دارد این طرح بسیار مناسب است ولی به یک مسیر خاص نیاز دارد

    ساکن محله مرداد ۱۱, ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷
    0
    0

    جناب شهردار ما ساکنین حدفاصل بالادست مزار شهداء ومسجد دارالاحسان بارها جهت اجرای خیابان آن جهت تسهیل در تردد مراجعه نمودیم بارها همکارانتان ما را در انتضار پاسخ طرح از طرف مشاور نگه داشته (سر کار گذاشتند) حالا شما حرف از جاده کمربندی از چورژی تا نوریاب میزنید

    ابراهیم یوسفی مرداد ۱۱, ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
    0
    0

    جناب آقای خسروی شهردار اهل صلاح و اهل فلاح این شهر محق ازاین بهتر بودنها و مستحق از این آبادتر شدنها که نه به واسطه نبود نعمات الهی و ظرفیت های اهدایی خداوندی که همیشه بدلیل سوء مدیریت ها و موافق نبودن قلب و نیات با گفتار عمل مسئولان وقت به این ورطه از واماندگی و عقب ماندگی افتاده است , اگر دلهای بیدار و آگاه و چشمان تیزبین و خیرخواه همراه مسئولان در وقت مناسب میبود هرگز و هرگز از دست رفتن فرصت ها و سوخت شدن اعتبار و هزینه های عمرانی و اجتماعی و شهری را شاهد نبودیم .چشم میبندیم وخود را بخواب میزنیم تا کارهای نامناسب صورت بگیرید آنگاه بخود می آییم که چرا این کار صورت گرفت ! یا چرا این کار صورت نگرفت !( تجربه احداث سد داریان ,چشمه بل ,طرح های شهری و ….) ,پس سپاس از این اعتراض بموقع و پشتیبانی از این مخالفت تصمیم غلط که تبعات رکود اقتصادی را مردمان شهرمان باید بکشند و انتظار از توجه مسئولان به درخواست بحق مسئولان شهری و مردمان شهرستان پاوه .

    شهروند مرداد ۱۱, ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
    0
    0

    من هم با نظر آقای خسروی شهردار زحمت کش شهرمان کاملا موافقم.
    با آرزوی توفیقات هرچه بیشتر برای ایشان

      شهروتد مرداد ۱۱, ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۴
      0
      0

      آقای خسروی تلاشها دلسوزیها خدمات وکارهای عمرانی جنابعالی شایان قدردانیست دراین مدت جنابعالی شهرداری وشورابه اندازه ی چندین سال دراین شهر کارهای عمرانی کارشناسی شده واساسی صورت گرفته که همه ی مردم به آن اقرار میکنند سربلند باشید

    یاسر مرداد ۱۱, ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
    0
    0

    سلام
    از توجه ویژه و دغدغه شهردار محترم ممنون و سپاسگذارم
    منم به عنوان یک شهروند از پیشنهاد ایشان استقبال می کنم
    فکر خوبی است و امیدوارم مسئولان مربوطه این مورد را جایگزین طرح های قبلی نمایند
    با تشکر

    محمدفاضل ضیایی مرداد ۱۱, ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵
    0
    0

    با سلام و احترام
    بنظر می رسد احداث کمربندی (صرفنظر از معایب و مزایای آن) با توجه به حاد بودن معضل ترافیک امری لازم بوده و اجرای آن با توجه به وضعیت کنونی شهر مناسب بنظر می رسد. البته با مکان یابی صحیح و طراحی مناسب می توان از اثرات سوء آن بر وضعیت اقتصادی اجتماعی شهر کاست.
    گزینه پیشنهاد شده در ضلع شمالی شهر در نگاه اول می تواند مسیر مناسبی بنظر برسد هر چند که قضاوت قطعی در این زمینه نیازمند مطالعات جامع در این خصوص می باشد. با توجه به وضعیت توپوگرافی شهر در این ناحیه و وجود کوههای مرتفع در مسیر پیشنهادی استفاده از تونل می تواند سبب کاهش هزینه های طرح به دلیل کوتاه نمودن مسیر و تقلیل هزینه های تملک و مشکلات اجرایی آن گردد.

    ناشناس مرداد ۱۱, ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
    0
    0

    با سلام وتشکر از شهردار محترم به نظر پیشنهاد خیلی عالیه

    امیرحاتمی مرداد ۱۱, ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸
    0
    0

    تشکر ویژه دارم از آقای خسروی وشورای محترم اسلامی شهر درخصوص پیش نهاد مسیر جدید جاده کمربندی پاوه واز کلیه مسولین امر خواستارم در خصوص این پیشنهاد پشتی بانی وحمایت بی دریع خودرا ازآنان نموده تاشهر ازبن بست خارچ ودر آینده مسولین مدیون نسل جدید نشوند واز آحاد مردم هم خواستارم دراین رابطه مسولین را حمایت نمایند

نقد و بررسی

مهمترین اخبار