آیین رونمایی از دیوان اشعار ملا عبدالوهاب آریان (به‌دبه‌خت) در ژاورود هورامان +عکس

آیین رونمایی از دیوان اشعار ملا عبدالوهاب آریان (به‌دبه‌خت) در ژاورود هورامان +عکس

آیین رونمایی از دیوان اشعار ملا عبدالوهاب آریان (به‌دبه‌خت) در ژاورود هورامان +عکس

پایگاه تحلیلی خبری پاوه پرس؛ آیین رونمایی از دیوان اشعار ملاعبدالوهاب آریان (مامۆسابه‌دبه‌خت) در روستای آریان در منطقه ژاورود هورامان، دوشنبه چهارم خرداد ۹۴ برگزار گردید.

 

به گزارش پاوه پرس، روستای آریان در منطقه ژاورود هورامان از توابع شهرستان سروآباد دوشنبه هفته جاری پذیرای علما و روحانیون، مسئولین، نویسندگان و شاعران منطقه سروآباد و کردستان بود.

 

در این آیین رونمایی دیوان اشعار شاعری از دیار آریان به نام ملاعبدالوهاب آریان -معروف به مامۆسابه‌دبه‌خت- که در ۱۱۵ سال پیش در منطقه ژاورود و روستای آریان درخدمت دین وفرهنگ وادبیات هورامان و کردستان ومنشأخدمات ارزنده‌ای درپرورش باورهای دینی وفرهنگی مردم آن دیار داشته است؛برگزار شد.

 

گفتنی است دیوان اشعار ایشان به زبان هورامی بوده که توسط عده ای از فعالان منطقه و با همکاری موسسه قلم هورامان، به رشته تحریر در آمده است.

 

مامۆسابه‌دبه‌خت8لازم به ذکر است این مراسم از سوی موسسه فرهنگی وهنری قلم هورامان و اداره فرهنگ وارشادسلامی شهرستان سروآباد در مسجد حضرت محمد(ص)روستای آریان برگزار گردید؛ و سخنرانان در ارتباط با آثار و شخصیت دینی و فرهنگی ملا عبدالوهاب آریان؛ شاعر دیار آریان به ایراد سخن پرداختند. همچنین مجری این مراسم شاعر دیار دورود هورامان؛ کاک حسن عزیزی مشهور به حسن خیاط بود؛ که اجرای زیبایشان این محفل فرهنگی را رونق زیادی بخشیده بود.

 

همچنین اجرا و سخنرانی عزیزان که ذیلا به آنها اشاره می گردد در غنا و پربار شدن این آیین فرهنگی دوچندان افزوده بود. از جمله آقایان: ملامحسن رستمی (قاری قرآن)، سردار خالدی (رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سروآباد)، لقمان درخشانی (معاون فرماندار شهرستان سروآباد)، ماموستا ملاعبدالرحمن رحمانی (رئیس مرکز بزرگ اسلامی شهرستان سروآباد)، ملااحمد نظیری (نویسنده وفعال هورامان)، ارسلان اردلان (مدیرموسسه قلم هورامان)، پانل تخصصی نقد وتحلیل اشعارتوسط ماموستا سیدعبدالقادر حسینی- کامل صفریان –عبدالله رحیمی- محمد رحیمی-محمدناهید محمدی-طه شهیدی، حسن عمرانی (شاعرخوش ذوق هورامان تخت)، سبحان خالدی(شاعرخوش قریحه از روستای کیمنه هورامان لهون)، آقای مجیدی”ڕاویار” (شاعر روستای نسنار)، لطیف امینی (شاعر روستای چشمیدر)، همایون محمدنژاد(نویسنده وفعال هورامان)، هاشم محمدی (شاعر روستای دگاگا)، آقای محمدی (شاعری از روستای آریان)، یحیی امینی مجری توانای شبکه صداوسیمای استان کردستان، اجرای دف نوازی وقصیده سرایی دروصف پیامبراکرم(ص)، اجرای موسیقی وترانه های محلی توسط آقایان توفیق علی محمدی و محمد حسامی و فرزاد مهدی نیا (فرزاد ژیواری)؛ در غنی و پربار شدن این مجلس  دوچندان اضافه کردند.

 

شایان ذکر است در پایان از کتاب چاپ شده رونمایی شد و به فعالان و دست اندرکاران چاپ وگردآورندگان کتاب و همچنین خانواده مرحوم ملاوهاب آریانی تندیس و هدایایی تقدیم گردید.

 مامۆسابه‌دبه‌خت2

 

مامۆسابه‌دبه‌خت3

 

مامۆسابه‌دبه‌خت1
مامۆسابه‌دبه‌خت4

مامۆسابه‌دبه‌خت6

 

 

مامۆسابه‌دبه‌خت7

مامۆسابه‌دبه‌خت9
مامۆسابه‌دبه‌خت8

 

باتشکر از مانگه‌شه‌وفیلم مریوان، آقای فرزاد مهدی نیا(فرزادژیواری) برای ارسال تصاویر مراسم و آقای همایون محمدنژاد جهت تهیه خبر.



۱۱ دیدگاه

    احمدی بهمن ۸, ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
    0
    0

    به نام خدا

    به نظر بنده هم چهره شاعر را اصلا خوب نقاشی نکرده اند و باید به نقاش ماهری می دادند نقاشی کند.

    راستی این انجمن قلم هورامان سایت ندارد؟

    احمدی بهمن ۵, ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
    0
    0

    به نام خدا

    با سلام و تشکر

    بنده به عنوان یکی از علاقه مندان ادبیات کردی به سهم خودم از انجمن قلم و کسانی که در انتشار این کتاب ارزشمند شرکت داشته اند
    و از سایت شما تشکر می کنم. امیدوارم این فعالیتهای خوب فرهنگی ادامه یابد.

    همشهری خرداد ۱۵, ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
    0
    0

    سلام حضورمدیرسایت وگردانندگان سایت این مراسمات برای منطقه اهمیت دارد منبع این خبرازکیست؟
    مدیریت سایت:
    خبر ارسالی از طرف جناب آقای همایون محمدنژاد با همکاری آقای فرزاد مهدی نیا در تهیه تصاویر می باشد.

    قسه سور سور خرداد ۱۵, ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
    0
    0

    به نظر بنده این آقای قسه سور که میخواهد نقش بهلول ادبی را ایفا کند ویا عقد ه تاختن به این و آن را از دل بیرون کند چهره حقیقی خود را به نمایش بگذارد و بعنوان فعالی فرهنگی و یا خیر منتقد فرهنگی و اجتماعی بر اوضاع فرهنگی اجتماعی دستی تاثیر گذار داشته باشد تا این نقش زورو ها را بازی کردن ودر دل شب فرار کردن ویا مدیر محترم سایت از درج نظرات منفی و بی نام ونشان ایشان معدور باشد .لطفا درج کنید .

      قسه‌ی سوور 2 خرداد ۱۵, ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
      0
      0

      جنابی که که خود را به نام من (البته شبیه به نام من) نام نهاده ای! (و عمرا بتوانی مثل من باشی.)
      من فقط گفتم که امیدوارم کتاب خوبی باشد! در ضمن پرتره روی جلد خیلی چنگی به دل نمیزد! میخواستم کمی برای بزرگانمان بیشتر ارزش قائل شویم. خوب به نقاشی چهره نگاه کن. طوری است که انگار سالهاست حمام و قیچی و شانه را ندیده است. (آخر توهین به خودمان به چه قیمتی؟) مجسمه فردوسی را برایت یادآوری میکنم که هر جا از طرف فارسها نصب شده، با گردنی افراشته و سینه ای جلو آمده آن را تصور کرده اند. اما ما چه؟ مولوی دور میدان که افتضاح است علی الخصوص که مولوی خود اشاره کرده که ریش بلندی نداشته است (ریشی چه‌نی من نه‌یو وه‌ حوزوور/مه‌بو بتاشووش تا وه‌ نه‌فخ سوور) و مجسمه میرزا عبدالقادر که با دیدنش، مسافران باید نمونه ای از فرهنگ این دیار برایشان تجسم شود، بجز افسردگی چیزی برای آنها و البته من و شاید هم شما، تداعی نخواهد کرد (کمی واقع بین باشیم و از واقعیتها نترسیم)…. (این نوع نگرش به اطراف کجایش بدبینی است؟ بهتر است که شما به جای بدنگری به مطالب من، کمی هم مثل من نگاه کنید – اگر توانستید-)
      بگذار به جای زورو بازی کمی به روانشناسی ات بپردازم (خالی از لطف نیست):
      از کلمه (لطفا درج کنید) در آخر کامنتتان باید حدس بزنم که مسئول اداره ای باشی. (که عادت کرده نامه های وارده را پاراف کرده و به دبیرخانه ارجاع دهد!!!)
      عادت کرده ای که زیردستانت به امر شما رفتار کنند و به قول شما (عقده ای) بار بیایند. و (تاخت و تاز) نکنند!
      فکر کرده ای که بیکارم و روزها میخوابم و شبها به زورو بازی رو میآورم؟! احتمالا شما روزها بیکارید و گاهی نامه ای یا دستور روتینی میدهید و مینشینید و …
      فکر کرده ای که فعال اجتماعی شاخ و دم دارد؟! هنوز نفهمیده ای که من فعال و (صد البته) منتقد اجتماعی و فرهنگی هستم؟! (باید نتیجه بگیرم که ساده نگرید و دستورات مافوقانتان را مو به مو اجرا میکنید و اهل بخشنامه بازی و از این اقلام اداری هستید… و نمیتوانید فراتر از آنها فکر کنید…)
      ….
      اگر خواستید ایمیلتان را بدهید من در خدمتگزاری خواهم بود.
      با عرض پوزش از شما و خوانندگان و مدیر سایت که گاها مجبور به جواب و توضیحات اضافی و طولانی میشوم.
      (ولی باور کنید بخش اول مطالبم در این کامنت، فقط برای روشنگری و ارائه دیدگاهی باز، از نوعی دیگر است. باز هم تشکر.)

      مهدیه خرداد ۱۵, ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴
      0
      0

      خب یه دفعه توان بذارید برای اسمتان مثلا قسه سور به توان ۱،۲،۳،۴والی آخر دیگه قسه سور سور سور واسه چی اگه اینطور ادامه بدید اسماتون از حد بالاتر میره ماشالله که قسه سورهامون توپاوه زیادن وبرای حرفای قراعتی ید بالایی دارن !!!!!!!!!

        قسه‌ی سوور 2 خرداد ۱۶, ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۱
        0
        0

        جناب سرکار مهدیه!
        قسه سور اشتباه است (اسم فاعل) (حتی طرز نوشتنش هم اشتباه است!)
        نام من (قسه‌ی سوور) است (صفت و موصوف)
        شماره کنار نام من، به این دلیل است که یکبار – چندین هفته پیش – با همین نام در سایت کامنت میگذاشتم، اما دوباره هم اینک حضور دارم. برای همین شماره ۲ را کنار نامم قرار دادم.
        اگر اینبار هم خارج شوم و باز تصمیم به بازگشت گرفتم، شماره را عوض خواهم کرد. (نوشتار من مشخص است که من که هستم، و هر کس با همین نام کامنت بگذارد، پیداست که آیا من خود (قسه‌ی سوور) بوده ام یا از نام من سوءاستفاده کرده است!!!)
        در ضمن این اعداد ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و … اعداد حقیقی اند که به صورت توالی ثبت میشوند. اما (توان، که شما به آن اشاره کرده بودید) مقوله دیگری است که با چند عدد (هم اندازه) که در هم ضرب میشوند محاسبه میشود! ضرب همین اعداد کوچک در خودشان پس از مدتی کوتاه از صفحه ماشین حسابتان خارج میشوند!
        پس فعلا بروید و درس توان را دوباره از نو مطالعه کنید و برگردید. من همیجا منتظر خواهم بود. عزت زیاد.
        راستی به کار بردن (حرف قراعتی) جالب بود. جدی میگویم.

    یک دوست خرداد ۱۵, ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
    0
    0

    من در حیرتم که این قسه سور چرا اینقدر بدبین ومنفی بافه !!!!!!!!!۱۱پیشنهاد میکنم برای یک بار هم شده این عینکهای بدبینی را بردارید شاید دنیا خوب دیدید شاید متوجه شدید بغیر از منفی ومنفی بافی مثبت ومثبت اندیشی هم هست

    ناشناس خرداد ۱۵, ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۸
    0
    0

    ضمن تقدیر از بانیان این آیین رونمایی که در جهت حفظ فرهنگ و ادبیات هورامی بوده است؛
    نقش افرادی از شهرستان پاوه بعنوان مرکز هورامان یا اورامانات در این مراسم کمرنگ بود چرا ؟!

    قسه‌ی سوور 2 خرداد ۱۴, ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۴
    0
    0

    خدا کند کتاب جالبی باشد چون پرتره روی جلد، به اندازه کافی (بدبخت)ی شاعر را نمایش داده بود!

      قسه ی تیژ تیر ۵, ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
      0
      0

      آقای به ظاهر روشنفکر شما به جای اینکه به این چیزهای جزیی گیر بدی رویه پر لیوانو نگاه میکردی و از محسنات این کار میگفتی نه اینکه به هر کار فرهنگی به این شکل حمله ور بشی ، مهم اینکه این آدما یه کار فرهنگی انجام دادن و فرهنگ مردم اورامی زبانو اعتلا میدن نه مثل شما بشینن و ایراد بگیرن این کار آدمای کوته فکره به نظر من خیلی کار خوبی انجام دادن دستشون درد نکنه . در ضمن خانم مهدیه تشر خوبی بهت زد فکر میکنی ملت نمیدونن توان چیه اومدی کلاس ریاضی گذاشتی براشون…

نقد و بررسی

مهمترین اخبار